$$$$ بوي ياس$$$$

$$$$ بوي ياس$$$$


زعفران   : Crocus sativus          
تیره     :          Iridaceae

نقش زعفران در کاهش افسردگی
براساس یافته های پژوهشگران جهاد دانشگاهی، تأثیر زعفران در درمان بیماران افسرده سرپایی با شدت خفیف تا متوسط همانند تأثیر داروی ضد افسردگی «ایمی پرامین» است.
دکتر شاهین آخوندزاده، محمدرضا محمدی، موسی خانی و امیرحسین جمشیدی محققان پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی در تحقیقات خود میزان اثربخشی گیاه زعفران را به عنوان یک داروی ضد افسردگی در مقایسه با «ایمی پرامین» بررسی کرده اند. با توجه به اینکه در طب سنتی ایران، زعفران و چای آن به عنوان بالا برنده خلق، نشاط آور و ضد افسردگی به کار می رود، محققان در این بررسی طبق یک کارآزمایی بالینی دوسویه بی خبر با کنترل داروی ضد افسردگی کلاسیک (ایمی پرامین)، اثر زعفران در این زمینه را با ایمی پرامین مقایسه کردند.
در این روش، عصاره گیری با استفاده از اتانل ۸۰ درجه و با روش پرکولاسیون انجام شد، عصاره به دست آمده توسط دستگاه تقطیر در خلأ تغلیظ شد و پس از انجام عمل گرانولاسیون به صورت کپسول های حاوی ۱۰ میلی گرم عصاره زعفران درآمد.
سپس، دو داروی ایمی پرامین و کپسول زعفران با دزهای به ترتیب ۱۰۰ و ۳۰ میلی گرم در روز در کپسول های مشابهی قرار گرفت.گفتنی است در طول مطالعه درمانگر و بیمار از نوع دارو اطلاعی نداشتند و ۳۰ بیمار در هفته های صفر، یک، سه، چهار و شش از نظر مقیاس هامیلتون برای افسردگی و چک لیست عوارض جانبی بررسی شدند.
مقایسه یافته های این مطالعه نشان داد که ایمی پرامین و زعفران دارای اثر یکسانی بر روی بیماران افسرده سرپایی با شدت خفیف تا متوسط می باشند.
به گزارش ایسنا، همچنین از نظر عوارض جانبی به جز عوارض آنتی کولینرژیک ایمی پرامین، اختلاف معنی داری مشاهده نشد، بنابر نتایج این پژوهش، یکی از مهم ترین عوارض جانبی و علایم مسمومیت با زعفران، خونریزی های غیرطبیعی است که با دوز مصرفی در این مطالعه مشاهده نشد.با توجه به این مطالعه زعفران با دوز ۳۰ میلی گرم در روز اثرات ضد افسردگی قابل توجهی در بیماران افسرده سرپایی با شدت خفیف تا متوسط دارد. به گفته این پژوهشگران با توجه به این که ایران  درصد بسیار زیادی از تولید جهانی زعفران را در اختیار دارد، معرفی اثرات درمانی زعفران از جمله اثرات ضد افسردگی آن می تواند تاثیر بسزایی در صادرات بین المللی این محصول ایرانی داشته باشد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: s*****n ׀ تاریخ: سه شنبه 11 آذر 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , ssb.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com